Reflecties over de European Business & Nature Summit

Sustainable Development Goal(s): 3. Good health6. Clean water and sanitation7. Affordable and clean energy8. Decent work and economic growth11. Sustainable cities and communities12. Responsible consumption and production13. Climate action14. Life below water15. Life on land17. Partnerships for the goals

Priorities for change: Biodiversity
Reflecties over de European Business & Nature Summit

De European Business & Nature Summit vond plaats op 8 en 9 december. Twee dagen van online discussies om baanbrekende bedrijven op het gebied van biodiversiteit te verenigen, maar ook veel interventies van publieke actoren of het maatschappelijk middenveld.

Wat is de EBNS ?

Op 8 en 9 december vond de European Business & Nature Summit plaats, een grootschalig jaarlijks evenement dat de beweging van bedrijven die de natuur en de mens in het middelpunt van hun herstelstrategieën plaatsen, wil versterken in België, Europa en de wereld. Voor deze 2020-editie heeft het EU B@B-platform van de Europese Commissie de krachten gebundeld met de Belgische federale regering en de regering van het Vlaamse Gewest, de Vereniging van Registeraccountants (Association of Chartered Certified Accountants - ACCA) en The Shift om u twee dagen lang stimulerende discussies, kennisuitwisseling en netwerkmogelijkheden aan te bieden, allemaal online. Meer dan 700 mensen namen deel aan de vele themasessies.

Het EBNS dient elk jaar als springplank om de groeiende beweging van bedrijven die de natuur zien als onderdeel van de oplossing voor het economisch welzijn te versterken. Het benadrukt hoe het bedrijfsleven de uitvoering van de EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030 kan ondersteunen en helpt om dit onderwerp hoog op de politieke agenda te houden in de aanloop naar de VN-biodiversiteitsconferentie in 2021, die naar verwachting een ambitieus kader zal opleveren voor de wereldwijde biodiversiteit na 2020.

Dit jaar waren veel van onze leden aanwezig, zowel als spreker als deelnemer. We waren blij Sue Garfitt, CEO Alpro, Thomas van Craen, Managing Director Triodos Bank Belgium, Thierry Noesen, CEO Belvas, Johan Lammerant, Lead Expert Natural Capital en Biodiversity Arcadis, Cristianne Close, Global leader Markets Practice WWF, Begijn Le Bleu, Communication Manager bij Corridor en Sofie Defour, Young Change Maker The Shift, naast Emmanuel Faber, CEO Danone, te mogen verwelkomen voor de openingssessie. 

Wat onthouden we van dit evenement?

  • Biodiversiteit en klimaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

"Wij mensen wegen te veel. Ik spreek hier niet vanuit een medisch oogpunt. Ik heb het over onze totale massa als soort". Zo begon Sofie Defour, Young Change Maker The Shift, met haar openingstoespraak, waarin ze de aanwezige bedrijven uitdaagde. De boodschap van commissaris Virginijus Sinkevičius, die de bedrijven oproept om de natuur in het hart van hun strategie te integreren en als kompas te gebruiken voor hun besluitvorming, wordt onderschreven. Sofie riep bedrijven op om een meer holistische benadering van klimaat en biodiversiteit te hanteren en niet te kersenplukken op deze kwesties: "iedereen weet dat als je een tafel met slechts twee poten opstelt, deze zal instorten zodra je erop leunt", een boodschap die ook de woorden van Emmanuel Faber weergeeft, en die eraan herinnert dat "biodiversiteit en klimaat een probleem voor elkaar zijn, en een oplossing voor elkaar". Ze moeten dus samen worden aangepakt.

 

  • We zijn er nog niet…

In de volgende sessie deelden verschillende bedrijven die hadden besloten om de natuur in het middelpunt van hun activiteiten te plaatsen, hun ervaringen. Sue Garfitt, CEO van Alpro, herinnert ons er op bescheiden wijze aan dat ondanks al hun inspanningen, - in de oorspronkelijke taal - "I don’t think we’ll ever be quite done". Een lange weg dus, al door veel bedrijven afgelegd met behulp van steeds preciezere en efficiëntere instrumenten, hoewel deze nog steeds relatief ongeschikt zijn voor kleinere bedrijven. Er is nog altijd hetzelfde obstakel: het meten van de impact. De natuur is van onschatbare waarde, en toch zullen we haar waarde moeten kunnen berekenen als we haar voldoende willen integreren in ons kapitalistische systeem. Veel deskundigen werken al jaren aan de ontwikkeling van meetinstrumenten en sommige daarvan hebben hun waarde al bewezen.

Dit is een van de taken die het Europese Business@Biodiversity-platform ook wil uitvoeren: bedrijven voorzien van de instrumenten die ze nodig hebben om de natuur te integreren in hun bedrijfsmodel, ongeacht hun omvang of beschikbare middelen. En dit is een van de redenen waarom deze top plaatsvindt.

 

  • We hebben de financiële sector nodig

De tweede dag startte met twee sessies gewijd aan de betrokkenheid van de financiële sector. Ten eerste vierde het Europees platform de 11 nieuwe ondertekenaars van de Finance for Biodiversity pledge, een toezegging van 37 actoren uit de financiële sector die zich inzetten voor de bescherming en het herstel van de biodiversiteit door middel van hun financieringsactiviteiten en investeringen.

Thomas van Craen, Managing Director van Triodos België, herinnert ons aan het belang om als financiële instelling in de spiegel te kijken en de impact op de biodiversiteit te meten via haar financieringsactiviteiten. Hij brengt ook een interessant perspectief: biodiversiteitsverlies wordt vaak genoemd als een risico voor een bank, maar men kan de bank ook zien als een risico voor de biodiversiteit. Elke financiering van één of andere activiteit is een hefboom om de positieve effecten die we hebben te vergroten, of de negatieve effecten te verkleinen.

 

  • KMO's in de kijker

De derde sessie van de tweede dag gaat over het onderwerp van KMO's en hoe partnerschapsprojecten hen in staat stellen zich aan te sluiten bij de beweging van bedrijven die de natuur in hun strategie integreren. Deze sessie werd georganiseerd door de Belgische topactoren, en gemodereerd door The Shift, voor wie het een genoegen was om het woord te geven aan zoveel van zijn leden. Na de presentatie van de Belvas-case door Thierry Noesen, CEO van het bedrijf, en de Case van FollowFood over wat een KMO kan doen op het niveau van zijn waardeketen, ontdekten we ook twee concrete partnerschappen die een gemeenschap van actoren verenigen rond gemeenschappelijke ambities: de Green Deal Bedrijven en Biodiversiteit, en het Beyond Chocolate programma onder leiding van IDH.

De sessie werd afgesloten met een uitnodiging van Majda Dabaghi, directeur van Inclusive & Green Growth, bij de Internationale Kamer van Koophandel (ICC), die KMO's oproept om zich aan te sluiten bij de onlangs door het ICC opgerichte SME Climate Hub, in samenwerking met haar lokale kantoren over de hele wereld en andere internationale organisaties.

KMO's betrekken bij de strijd tegen het verlies aan biodiversiteit is ook een van de prioriteiten van het Europese platform Business@Biodiversity, dat onlangs een enquête heeft gehouden om een beter inzicht te krijgen in de behoeften van KMO's. De tussentijdse resultaten van het onderzoek werden ook tijdens deze sessie gepresenteerd en zullen begin 2021 volledig worden gepubliceerd.

Zin om verder te gaan?

Deze twee dagen werden gevuld met informatie en uitwisselingen die nu voor iedereen toegankelijk zijn via de website van het evenement. Je kan dus naar elke interventie luisteren en de gegeven presentaties raadplegen.

 

Als je verder wil gaan, nodigen wij je uit om: